Websites - Onze werkwijze
Gestructureerd: van idee tot volledig doordachte website
Een website komt niet kant-en-klaar uit de lucht vallen. Er gaat een grondige voorbereiding aan vooraf waarin belangrijke keuzes worden gemaakt. In het begin gaat het vooral om een gevoel krijgen wat de klant zelf voor ogen heeft. Daarna onderzoeken we hoe we de gewenste boodschap het beste kunnen brengen, inrichten en ten slotte vormgeven. Er komt dus veel bij kijken en elke optie of keuze beïnvloedt een andere. Om de bekende bomen door het bos te kunnen blijven zien, hebben we structuur in het proces gebracht, van begin tot eind. We hebben het proces ingedeeld in een aantal duidelijke fases:
1. Aftastende fase
We noteren de kernpunten en tasten af hoe het design wel (en vooral: niet) moet worden. We stellen tijdens deze fase veel vragen. Voornamelijk over het bedrijf, de opdrachtgever, en hun klanten. Des te beter we begrijpen met wie we te maken hebben, des te beter we een website kunnen uitstippelen die echt aan de wensen van de klant voldoet.
2. Informatie aanleveren
We vragen vervolgens zo veel mogelijk informatie, reclamemateriaal, huisstijlen, logo’s, en foto’s. Dit helpt ons bij het uitstippelen van het concept. Tijdens deze fase zullen er wederom veel vragen worden gesteld.
3. Conceptfase
We presenteren een concept, die als het goed is, voldoet aan alle wensen.
4. Fotografie (optioneel)
Goede foto’s zeggen meer dan duizend woorden. Dat is bekend. Het maken van goede foto’s is echter niet een kunst die iedereen verstaat. Indien het beschikbare fotomateriaal niet geschikt is voor gebruik op de website, dan kunnen we de fotografie verzorgen of gebruikmaken van stockfoto's.
5. Ontwerp structuur, navigatie en functionaliteit
Wanneer het concept rond is, stippelen we uit hoe we de gewenste informatie groeperen en in de website onderbrengen. Feitelijk plannen we hierbij welke pagina’s er in het systeem zullen worden geplaatst. Uiteraard kunnen er altijd pagina’s worden toegevoegd of verwijderd na deze fase. Bij deze fase wordt er nog geen tekst geschreven, maar van elke pagina stippelen we wel de ruwe inhoud uit.
6. Grafisch ontwerp (of selectie van een geschikt bestaand template)
Wanneer het structurele ontwerp rond is, gaan we aan de slag met het ontwerpen van het grafische concept waarin we alle content zullen plaatsen. De reacties op dit ontwerp verwerken we in het definitieve ontwerp. Wanneer deze is goedgekeurd, gaan we over naar de productie.
Indien er is besloten om niet voor maatwerk te gaan, dan is dit het moment dat we in overleg een template voorstelen die kan worden finegetuned aan de wensen.
7. Teksten (optioneel)
Indien gewenst, kunnen wij ook het schrijven of oppoetsen van de teksten voor onze rekening nemen of laten uitvoeren door een tekstschrijver in ons netwerk.
8. Productie
Tijdens deze fase werken we de website uit. De website draait nog niet op het internet, maar op een interne ontwikkelserver. Wanneer de website gereed en getest is, zetten we hem over op een van onze productieservers op het internet.
9. Oplevering en beheer
Na de laatste correcties overhandigen volgt de overdracht. We maken dan afspraken over het beheer. Met een korte cursus van twee uur leer je de basics van het content management systeem, waarmee de content van de website te beheren is. Dan begint het plezier, een website is immers nooit af.
Interesse gekregen? Een plan bespreken? Heb je een vraag?
Neem gewoon contact met ons op. Bel 0255 540020. We staan je heel graag te woord!