Systeembeheer - Onze werkwijze
Gestructureerd: van ontwerp tot nazorg
Een goed draaiend en veilig computer netwerk is niet zomaar een kwestie van enkele stekkers inpluggen en hopen dat het 24/7 blijft draaien. Met de juiste aanpak zorgen we ervoor dat de boel veilig blijft en beperken we daarbij downtime tot een minimum, door wanneer mogelijk buiten kantoortijden te werken of wanneer medewerkers geen hinder van onze service ervaren. Servers, computers en netwerkapparaten worden up-to-date gehouden om ervoor te zorgen dat deze niet kwetsbaar zijn. Data wordt altijd beschermd tegen uitval van hardware, viri, malware en ransomware, en zelfs tegen rancuneuze (ex) medewerkers.
Hoe we hierbij te werk gaan varieert per installatie en klant maar het onderstaande geeft een goed beeld.
1. Aftastende fase
We bezoeken de locatie waar het systeembeheer zal worden uitgevoerd en werken een checklist af. We noteren de kernpunten en tasten af wat het gebruik is op het netwerk. We stellen tijdens deze fase veel vragen. Voornamelijk over het bedrijf, de werkwijze van de medewerkers, de knelpunten waar tegenaan wordt gelopen. Des te beter we begrijpen met wie we te maken hebben, des te beter we het systeembeheerproject kunnen uitstippelen dat echt aan de wensen van de klant voldoet.
2. Informatie aanleveren
We vragen vervolgens zo veel mogelijk informatie over de processen die op het netwerk worden uitgevoerd. Dit helpt ons allemaal bij het uitstippelen van het computernetwerkconcept. Tijdens deze fase zullen er wederom veel vragen worden gesteld.
3. Conceptfase
We presenteren een concept, dat voldoet aan alle wensen. Hierbij is rekening gehouden met bestaande hardware en software die eventueel weer kunnen worden ingezet.
4. Voorbereidende fase
We bepalen samen met de klant de meest ideale tijd om het netwerk in te richten. Er wordt zoveel mogelijk voorbereidend werk op ons eigen testnetwerk bij ons op kantoor uitgevoerd. Werkstations en servers worden daarbij zo veel mogelijk klaargestoomd, zodat de installatie bij de klant minder lang duurt en de impact van downtime zo laag mogelijk blijft.
5. Installatie en oplevering
Wanneer alle voorbereidingen klaar zijn, spreken we af wanneer we de installatie bij de klant gaan uitvoeren. Alle hardware en software wordt dan bij de klant geplaatst en de installatie wordt afgemaakt. Waar nodig wordt data gescynchroniseerd en zorgen we ervoor dat backups, bijvoorbeeld met ivinBackUp, op periodieke basis automatisch worden uitgevoerd.
6. Beheer en service
Nadat het nieuwe computernetwerk in gebruik wordt genomen begint de belangrijkste fase. We zorgen ervoor dat alles blijft draaien. We maken daarbij gebruik van actieve monitoring van de belangrijkste schakels in het computernetwerk. We komen periodiek langs om te hardware te bekijken en maken dan een statusrapport op.
Interesse gekregen? Een plan bespreken? Heb je een vraag?
Neem gewoon contact met ons op. Bel 0255 540020. We staan je heel graag te woord!